22 januari, 2018
Het Kerstgala 2017 van de Commercieele Club Groningen, de Commercieele Club Senioren en de Jongeren Commerciële Club was er een om nooit te vergeten! Net als de gala’s van de jaren ervoor, trouwens…Want velen beschouwen het Kerstgala als hét hoogtepunt van het jaar uit het verenigingsleven en ook het laatste gala op vrijdagavond 15 december in De Rietschans aan de Meerweg zal die reputatie bij zeer velen hebben versterkt.
Het gala – bestaand uit een galadiner en een spetterend feest met onder meer een wervelend optreden van Anita Meyer, Sharon Doorson en Floortje Smit – was in alle opzichten geslaagd en bood bovendien aan alle bezoekers alle gelegenheid om hun netwerk weer te versterken.
“Communicatie” was dit jaar het thema waar de voorzitters van de Commercieele Club Groningen (Harm Post), de Commercieele Club Senioren (Wim Stroetinga) en de Jongeren Commerciële Club (Bart Joling) aandacht voor vroegen tijdens hun gezamenlijke welkomstact. Aanleiding voor het kiezen van dit thema was het feit dat de drie verenigingen hadden besloten om voortaan samen de clubbladen “Consigne” en “Inside” zelf uit te gaan brengen onder de nieuwe naam Consigne-Inside. Voor zover bekend gaat het om een voor Nederland uniek blad, met op de voorkant Consigne, en als je het magazine omdraait, Inside. Hoe vernieuwend kun je zijn…
“We willen met de tijd meegaan en daarom hebben we besloten onze communicatie helemaal te vernieuwen. Van de jongeren kunnen we leren hoe handig het is om de sociale media in te zetten. Maar het gebruik van sociale media is ook niet zaligmakend, want de wereld vergroft, en dat zie je soms terug op die sociale media. Daarom hebben we besloten onze communicatie enerzijds te regelen via een maandelijkse digitale nieuwsbrief die circa tien keer per jaar verschijnt. En anderzijds door de tweezijdige glossy Consigne/Inside, zodat we ook nog via het oude, vertrouwde papier kunnen blijven communiceren”, zo vertelde CCG-voorzitter Harm Post.
“Ook wij gaan graag mee met de tijd!’, vatte Wim Stroetinga van de Commercieele Club Senioren de motieven van zijn vereniging samen om mee te doen aan de nieuwe communicatie. Bart Joling stelde dat de jongeren al volledig gewend zijn om alles te delen via de mobiele telefoon, maar dat ook zijn vereniging blij is met de nieuwe communicatie, waarin het beste van de nieuwe en oude media wordt gecombineerd.
Zilver Draden Trofee voor Jan Benninga
Een tweede thema deze avond was de samenwerking tussen de drie verenigingen. Ooit was er door de toenmalige voorzitter Hans Matthijsse al eens op gewezen dat de drie verenigingen door “zilveren draden” aan elkaar zijn verbonden. Om het belang van de samenwerking te onderstrepen, is er een nieuwe prijs in het leven geroepen, de ‘Zilveren Draden Trofee’. Dat is een prijs voor een persoon die zich inzet voor het verstevigen van de contacten tussen jongeren, ouderen en ‘oudere jongeren’. Dit jaar ging de prijs naar Jan Benninga, volgens Harm Post een ‘trouw maar kritisch bezoeker van de verenigingsbijeenkomsten, die spontaan zijn vinger opstak na het overlijden van penningmeester Martin Biemans van de Commerciële Club Senioren, om diens activiteiten over te nemen. Dat vinden wij een voorbeeld van verantwoordelijk gedrag!’, aldus Harm Post. Jan Benninga was verbluft. ‘Dit is echt ongelooflijk, ja!’, aldus de prijswinnaar.
Diner en dans
Tot zover ons verslag van het officiële gedeelte. De honderden bezoekers konden vervolgens genieten van een heerlijk galadiner. In De Rietschans was het tijdens het diner één groot gegons van gesprekken: er werd geanimeerd geconverseerd tijdens het diner. En daar was het natuurlijk wel om te doen, want uiteindelijk zijn het netwerkverenigingen, die ten doel hebben de relaties te versterken van ondernemende Groningers.