20 april, 2020
Informatie en inspiratie: daar zorgen de sprekers meestal voor die door de Commercieele Club Groningen worden uitgenodigd voor het houden van lezingen. In februari maakte Eric Vos, directeur Eric Vos van het bedrijf Witec uit Stadskanaal wat dat betreft de verwachtingen van de bezoekers van de Lunchbijeenkomst in De Coendersborg meer dan waar.
Want de tientallen luisteraars kregen informatie over hoe een technologisch maakbedrijf vanuit Stadskanaal mee kan doen met de Nederlandse- de Europese en zelfs de mondiale top. Maar ook zullen velen na afloop opgeladen en met nieuwe energie naar huis of kantoor zijn gegaan, want Eric Vos bleek een gedreven en gepassioneerd ondernemer die véél meer doet dan het leiden van een bedrijf. Hij is bezig met het realiseren van dromen.
Eric Vos is directeur van het bedrijf Witec uit Stadskanaal dat in 2019 winnaar werd van de Groninger Ondernemingsprijs. Witec maakt zeer uiteenlopende producten, variërend van straaljager-onderdelen en machineonderdelen voor de chipindustrie tot medische implantaten. Het bedrijf kent een nationale en internationale afzet en is een voorbeeld in de maak-industrie in de provincie Groningen.
Witec realiseert ieder jaar een omzetgroei van dertig procent en is vol ambitie om ook de komende jaren te blijven groeien. Volgens Vos moet de omzet van de huidige tien miljoen over enige jaren zijn uitgegroeid tot 21 miljoen per jaar. Dat gebeurt door de productie van producten waarin zeer hoogwaardige technologie in is verwerkt: van kaakimplantaten tot kunstbekkens en insulinepompjes.
Het bedrijfsproces is zeer arbeidsintensief. Witec heeft te kampen met een tekort aan personeel en blijkt ook in het oplossen van dat probleem zeer inventief. Zo heeft Witec zelf een ‘GAP Academy’ opgericht om mensen technologisch te scholen. Ook statushouders blijken uitstekend inzetbaar voor de arbeidsmarkt. Dankzij deze opleiding konden vorig jaar 156 mensen doorstromen naar een baan.
‘Het gaat goed met de maakindustrie in Groningen: dat is nog steeds een belangrijke pijler onder de Groningse economie. Maar lang niet iedereen weet dat en ook niet buiten onze regio. Daarom moeten we ons in Groningen anders profileren waardoor we meer mensen én meer werk naar onze regio kunnen halen’, aldus Vos. Hij stelde voor om daarvoor een nieuwe slogan te gebruiken: “Makeport Groningen” als een soort Groningse tegenhanger van de slogans “Brainport Eindhoven” of “Mainport Rotterdam/Amsterdam”. Volgens Vos zou de slogan ‘Makeport Groningen’ ook gebruikt kunnen worden ‘om de wereld uit te leggen hoeveel geweldige zaken er allemaal in onze provincie worden ontwikkeld en gemaakt’.
Vos bleek boordevol ideeën te zitten over de verdere ontwikkeling van zijn bedrijf en van de maakindustrie in Groningen. ‘Wij zijn Groningers én dromers’, zo vatte hij zijn activiteiten samen voor zijn bedrijf en voor het verder ontwikkelen van de industrie.