22 mei, 2018
Eén van de manieren waardoor leden van de Commercieele Club Groningen elkaar beter kunnen leren kennen en zo hun netwerk vergroten, is het bijwonen van bijzondere activiteiten. Een wel héel bijzondere activiteit vormde woensdag 16 mei een bezoek aan het Innovatie Lab in het Proeflokaal van Bax Bier aan de Frieschestraatweg in Groningen. Daar was deze avond een bijeenkomst georganiseerd samen met de Jongeren Commerciële Club Groningen. Het betrof niet zozeer een bierproeverij als wel een brainstormsessie. Daarbij werd een beroep gedaan op de kennis en kunde, ervaring én creativiteit van de leden van de twee Commercieele Clubs.
Tijdens deze goed bezochte brainstormsessie konden de leden van de Commercieele Clubs hun licht laten schijnen over enkele concrete vraagstukken. Het leuke was dat de leden zeer serieus aan de bak moesten om oplossingen aan te dragen, en dat het dus bepaald geen oppervlakkige avond werd. Tegelijkertijd stelde het de deelnemers in staat elkaar veel beter te leren kennen.
De deelnemers konden zich deze avond onder meer het hoofd breken over vraagstukken als: “Hoe krijgen we werknemers van het bedrijf 2Join gezonder?” En: “Hoe kan het Noorderpoort beter aansluiting vinden bij het bedrijfsleven?”
Grote Roltrap
De sessie begon met een korte presentatie van vastgoedondernemer Ralph Steenbergen, bekend als initiatiefnemer van The Big Building en De Grote Roltrap. Hij vertelde meer over zijn visie op vastgoed en de kracht van tijdelijkheid en flexibiliteit. Hij bracht daarmee de tientallen deelnemers alvast in de juiste stemming. “Bekijk de zaken eens van een andere kant. Denk out-of-the-box!”, aldus Steenbergen, die tevens optrad als juryvoorzitter.
De young professionals van de JCC en CCG-leden gingen daarna samen aan de slag met het oplossen van problemen van in totaal vijf Groningse bedrijven. Naast de audiovisuele dienstverlener 2Join en het Noorderpoort brachten ook CodeGorilla (‘Hoe kunnen we andere inkomsten genereren?’), Walnutt (‘hoe brengen we onze serious game naar een hoger niveau?’) en het Heerenhuis (‘Hoe kan ik onze groepsbezoekers ook individueel weer terug in mijn zaak krijgen?’) een probleemstelling naar voren. De indieners van de problemen namen zelf ook plaats in de groepen.
Noorderpoort
Het team van 2Join richtte zich op bewustwording en vond een oplossing om een cultuuromslag in te zetten. Team Noorderpoort zag wel iets in het implementeren van een heel praktijkjaar, waarbij de studenten veel meer leren in de praktijk. Het team van het Heerenhuis kwam met een nieuw marketingplan over de brug, terwijl team CodeGorilla een manier vond om het bedrijfsleven te laten betalen voor de opleiding van herintreders. Team Walnutt adviseerde om serious gaming onderdeel te laten zijn van het samenstellen van een goed team.
Onder de indruk
Aldus werden in het Innovatie Lab in nog geen twee uur vijf oplossingen gevonden voor de problemen. Een speciale jury vond de oplossing voor 2Join het beste.
Juryvoorzitter Ralph Steenbergen bleek onder de indruk van de oplossingen. “We vinden het ongelooflijk knap dat jullie in zo’n korte tijd met vijf sterke plannen zijn gekomen!”, aldus Steenbergen. Ook de vijf bedrijven gaven aan blij te zijn met de input en dat ze serieus naar de plannen zullen gaan kijken.
En zo kon iedereen met een zeer voldaan gevoel naar huis, in de wetenschap dat het nuttige en het aangename deze zestiende mei optimaal waren gecombineerd!