24 april, 2018
Klik hier voor de video die tijdens deze bijeenkomst is gemaakt.
De Commercieele Club Groningen zorgt voor verrassingen. Dat bleek woensdag 11 april weer eens. Alle bezoekers aan de clubbijeenkomst in De Coendersborg werden in recordtijd klaargestoomd tot plantenteler en marketingspecialist, die op uiterst creatieve wijze bloemen en planten kunnen verkopen. Deze CCG-leden hadden deelgenomen aan een workshop (online-) marketing en werden in korte tijd bijgepraat over de meest recente ontwikkelingen en trends in dit vakgebied.
De marketing-workshop werd verzorgd door twee bekende Groningse specialisten op dit gebied: Date Hoiting van Comsultant, commerciële communicatie, en Ernst Wallinga, mede-eigenaar van Sellian, een bedrijf dat verkoopspecialisten levert om verkoopteams te versterken. De twee marketing-specialisten hadden speciaal voor deze middag de fictieve firma ‘Bloemendaal’ opgericht, en gezorgd voor passende kleding voor zichzelf: groene overalls. De in de Coendersborg aanwezige leden van de Commercieele Club vormden per tafel het managementteam van deze firma.
‘Om succesvol te verkopen is het tegenwoordig niet meer zo dat je helemaal moet gaan voor on-line, of helemaal voor offline. Beíde komen steeds meer samen, de klant wil allebei. Je moet er als bedrijf dat iets wil verkopen dan wel voor zorgen dat je on-en offline onvergetelijk maakt’, aldus Date Hoiting.
De circa vijftig aanwezigen zaten aan een tiental tafels met zes personen, en per tafel werd iedereen geacht te fungeren als managementteam van de firma Bloemendaal. Elke tafel moest met voorstellen komen om de verkoop te bevorderen. Daarbij konden ze meteen enkele lessen van Hoiting & Wallinga in de praktijk brengen.
‘Veel bedrijven kijken vooral naar het uiterlijk van bijvoorbeeld hun website of Facebookpagina. Maar voordat je daaraan toe komt, moet je wel alles van binnenuit in je bedrijf onder controle hebben’, betoogden ze. Daarom is het noodzakelijk om eerst een goede basis te kiezen, en een goede strategie. Je moet weten wat je wilt, en als je dat weet, dan wordt het veel gemakkelijker’.
Bedrijven moeten dus een strategisch plan maken en een eigen online-missie formuleren.
Email
Voor de aanwezigen die dachten dat email inmiddels een verouderd medium is, zorgden Date en Ernst ook voor een opvallend nieuwtje. Het blijkt dat ‘return op email’ nog steeds relatief het grootste is, en dat de meeste respons niet komt van bannering, Twitter, Facebook of LinkedIn. ‘Het grootste resultaat wordt bereikt met good-old email!’, aldus de marketing-deskundigen.
Marketing budget
In het verkoop-land par excellence, de Verenigde Staten, besteden bedrijven relatief veel geld aan marketing, gemiddeld 7,5% van hun kosten aan marketing & sales. ‘Uit een onderzoek is volgens een artikel in The Wall Street Journal gebleken dat er een duidelijke link is tussen marketing en groei van een onderneming’
De gouden tip!
Als klap op de vuurpijl gaven ze nog enkele gouden tips om de omzet en winsten van bedrijven fórs te vergroten. Maar: die melden we hier nu even niet. Dan had u er zelf maar bij moeten zijn…