CCG Talkshow met Jort Kelder over Digitalisering van de arbeidsmarkt groot succes!

18 november, 2020

                                             

   

Afgelopen maandag 16 november hebben Overheid, Ondernemers en Onderwijs met elkaar gediscussieerd over digitalisering van de arbeidsmarkt. Met 400 unieke digitale bezoekers is de digitale talkshow ontzettend goed bekeken.

De discussie over digitalisering zou eerder dit jaar plaatsvinden op maandag 16 maart, de start van de eerste lockdown. Jort Kelder opent het gesprek met een terugblik: ‘’Kun je dat moment, die 16 maart, precies terughalen?’’ Wethouder Carine Bloemhoff vertelt over haar terugrit uit Den Haag de donderdag ervoor, dat was de laatste keer dat zij daar als wethouder is geweest. Sindsdien doet zij alle overleggen digitaal, de wereld is nu heel anders.

Op de vraag of Den Haag nu verder weg of dichterbij is door de corona crisis antwoordt Bloemhoff: ’’Wij willen heel graag een Lelylijn om beter bereikbaar te zijn, maar die digitale snelweg brengt ons echt in een betere positie.’’ Kelder stelt: ’’Iedereen denkt dat we alles kunnen betalen. Als die Lelylijn er nu niet komt, komt ie nooit.’’ En zo is de toon gezet voor een discussie over de voor- en nadelen van digitalisering.

Nederland moet radicaal kiezen voor digitalisering, anders wordt het half/half en dus niks
De eerste stelling. Cisca Wijmenga, Rector Magnificus van de Rijksuniversiteit Groningen projecteert de stelling op het onderwijs en brengt een nuance aan: ‘’Ik denk dat we naar blended onderwijs moeten. Dat betekent een mix van digitaal en fysiek. Waarbij dat digitale echt beter moet dan vandaag de dag maar waarbij ook het fysieke onderwijs verdieping krijgt, dus veel meer in kleinere groepen elkaar inspireren.’

                           

Agnes Themmen, programmadirecteur HanzePro, is het daarmee eens: ‘’Vooral ook de praktische vakken moeten altijd in groepen en op locatie plaatsvinden. Digitaal is heel mooi, maar vervangt niet de menselijke contacten en intervisie sessies. Het moet altijd een combinatie blijven denk ik.’’

Kelder vraagt door: ‘’Radicaal kiezen voor digitalisering, wat is dan radicaal?’’. De overheid van Estland is heel ver wat radicaal kiezen voor digitalisering betreft. Mark Vletter, founder van Voys, vertelt: ‘’De overheid is traditioneel gezien altijd de grootste aanjager van grote innovaties geweest.’’ Met een mooi voorbeeld over de keuze voor bijvoorbeeld een 5G netwerk, legt Vletter uit dat in Nederland de radicale keuzes niet worden gemaakt. Ook stipt hij aan dat de problematiek rond digitalisering niet over techniek gaat: ‘’Het is niet zo dat de techniek niet toegankelijk is, daar gaat het dus niet om. Het gaat om het gedrag dat erbij hoort en dus ook de vaardigheden aanleren die daarbij horen.’’

Digitalisering begint bij leesonderwijs
Victorine de Graaf, directeur Van Wijnen Noord, kaart de oplossing voor de problematiek in de huizenmarkt aan: ‘’Digitalisering biedt enorme kansen voor het prefabriceren van huizen.’’ Wanneer het bouwproces in de fabriek plaatsvindt, betekent dat, met de opkomst van o.a. de VR brillen, dat mensen zonder technische achtergrond in de fabriek aan de slag kunnen. Jort Kelder merkt op dat dat alleen kan wanneer de software normale mensentaal kan accepteren. De Graaf reageert: ’’Dan kom ik inderdaad bij het probleem waar ik hier voor sta: begin met leesonderwijs. De meeste dingen vallen of staan met goed kunnen lezen.’’

De softe studiekeuzes moeten worden ontmoedigd ten gunste van (gratis) bèta-onderwijs
Na de discussie over na- en bijscholing wordt de stelling over (gratis) bèta-onderwijs geïntroduceerd. Jort Kelder stelt: ‘’Het is natuurlijk best wel raar dat wij al jaren roepen meer bèta, meer bèta, meer bèta. Alle banen zitten daar.’’ Carine Bloemhoff vindt het belangrijk dat iemand een startkwalificatie haalt. ‘’Aan de ene kant denk ik ja, dat moeten we meer stimuleren zoals ook met de lerarenopleiding is gebeurd. Aan de andere kant is het behalen van een startkwalificatie wel het belangrijkst.’’

                   

           

Kelder wakkert de discussie verder aan: ’’Hoeveel psychologen kan een land aan? Zou de overheid dat een beetje mogen nudgen? In de zin van dan maken we in ieder geval die bèta studie aantrekkelijker.’’ Wim van de Pol, Raad van Bestuur Noorderpoort, denkt dat het zou werken: ‘’Het voorbeeld van de lerarenopleiding, het blijkt dat het werkt. Dus als je op die manier een klein beetje marktwerking introduceert in de keuze van jongeren voor hun studie, dan werkt dat.’’

Investeer in digitale infrastructuur, hogesnelheidstrein en marketing om nummer één te worden
Mark Vletter pleit voor een economische lading in de regio- en citymarketing: ‘’Amsterdam heeft best een grote mond, dat zou Groningen nooit doen. Groningen doet z’n ding en doet dat best goed. En dat vind ik een mooie eigenschap van de Stad.’’ Jort Kelder concludeert: ‘’Dan zeg jij dus: “eigenlijk komt het voor mij neer op twee dingen. We moeten groot investeren in digitale infrastructuur”, knal er nog even een trein bij, en dan is het eigenlijk meer een marketing kwestie.’’ Jort Kelder vraagt zich af: ‘’Is het raar dat ik niet wist dat Groningen de tweede digitale stad van Nederland is?’’ Carine Bloemhoff is het met Mark Vletter eens dat dit beter ingezet kan worden.

Ondernemers, Onderwijs en Overheden (drie O’s) met elkaar verbinden
De CCG heeft de nieuwe visie samengevat in een merkmotto Samen Durven Doen sinds 1946. De talkshow is hier een aftrap van. Dit samen optrekken als ondernemers, onderwijs én overheden zal ook gelden voor de verdere programmering van de Club. Ook voor wat betreft de ledenaanwas en samenstelling van de CCG zal Samen Durven Doen de nieuwe standaard worden.

                     

 

CCG voorzitter Joost van Keulen kijkt terug op een geslaagd evenement: ‘’De talkshow van anderhalf uur verveelde geen moment en Jort Kelder hield de tafelgasten scherp. Het is een hele mooie eerste aanzet naar een intensievere samenwerking tussen de drie O’s.’’

 

 

 

 

 

 

Foto’s: Jan Buwalda